29 grudnia 2016
Marka Dornbracht rozwija pionierskie produkty i ich zastosowania w łazience/spa oraz kuchni. W tym samym czasie spełnia oczekiwania ciągłej refleksji i doskonalenia życia w obszarach technologicznym, estetycznym, a także w sensie kulturowym. W tym kontekście Dornbracht przygląda się uważnie współczesnej sztuce i kulturze oraz społecznym megatrendom, takim jak zmiany demograficzne, prywatna, zapobiegawcza opieka zdrowotna we własnym domu, digitalizacja i transformacji łazienki w prywatne spa. To sprawia, że marka od 30 lat wyprzedza o krok swoją epokę.
Orientacja estetyczna: design w łazience
W połowie lat osiemdziesiątych Dornbracht inicjuje zmianę paradygmatu w branży. Kiedy Sieger Design rozwija Domani, pozwala to marce zaprezentować pierwszą baterię będącą przedmiotem świadomego projektowania. Seria konsekwentnie bazuje na podstawowych kształtach geometrycznych, a okrągły otwór w dźwigni mieszacza – wywołujący wiele dyskusji w swoim czasie – tworzy spore zamieszanie. „Bateria Domani wywołała prawdziwą sensację”, wspomina Andreas Dornbracht, który był wtedy przekonany o konieczności zróżnicowania i nadal myśli tak samo. Podczas gdy nacisk kładziono na technologię i funkcjonalność, seria Domani torowała drogę nowemu, estetycznemu zrozumieniu współczesnego designu łazienkowego i oznaczała początek bliskiej i udanej współpracy z Sieger Design, która zaowocowała kolejnymi ikonami designu.
Tara pojawia się w 1992, pozwalając marce Dornbracht na dalsze utrwalenie wiodącej roli w kwestii stylu. Jako alternatywa dla popularnych baterii z mieszaczem, efektowne krzyżowe uchwyty i półokrągły kształt wylewki otrzymują wiele nagród w dziedzinie designu i stają się najbardziej kopiowanym archetypem nowoczesnej architektury łazienkowej na świecie.
Od tego czasu Dornbracht stale wyznacza standardy w zakresie designu produktów. Tak było ostatnio w przypadku CL.1, progresywnej gamy baterii o dynamicznym i sportowym języku projektowania i uchwytach w różnych rodzajach struktury reliefowej, oferującej nowoczesną i pionierską odpowiedź na megatrend indywidualizacji. „Uważamy, że design i projektowanie produktu to odpowiedź na zmieniające się potrzeby klientów i konsumentów” – komentuje Michael Winner.
Transforming Water: technologia, rytuał, doświadczenie
Uświadomiwszy sobie, że łazienka ma nie tylko swój cel funkcjonalny, lecz także, a właściwie przede wszystkim, jest miejscem oczyszczenia i regeneracji psychicznej, Dornbracht tworzy w 2003 roku rytualną łazienkę MEM. Marka kładzie mocny nacisk na indywidualne i osobiste rytuały, dzieląc łazienkę na strefy. W 2009 roku Dornbracht po raz pierwszy przenosi tę zasadę na procesy kuchenne, a Water Zones wprowadzają do prywatnej kuchni rozwiązanie podobne do separacji procesów związanych z wodą stosowanej w kuchni profesjonalnej.
Uczynić możliwym doświadczenie transformującego efektu wody na organizm – to stwierdzenie staje się punktem wyjścia do dalszych innowacji, a kiedy w 2010 r. pojawia się eValve, owocuje to nowym, cyfrowym sterowaniem wody, jakim jest Ambiance Tuning Technique (ATT), reprezentująca kolejny kamień milowy w kształtowaniu i organizowaniu wody. ATT po raz pierwszy umożliwia łączenie różnych trybów przepływu w zaprogramowane scenariusze różnych ilości i temperatur wody. Zwykła aktywność, taka jak poranny prysznic, staje się wyjątkowym, zmysłowym doświadczeniem – tak jak w przypadku panelu deszczowego Rain Sky, który wznosi koncepcję deszczownicy na nowy poziom.
Kierując się kształtującymi się przyszłymi megatrendami – takimi jak zmiany demograficzne skutkujące koniecznością brania odpowiedzialności za własną profilaktykę zdrowotną – Dornbracht ze Smart Water otwiera dalsze możliwości indywidualizacji sposobu, w jaki jest oferowana woda w 2013.
Temperaturę i objętość wody można teraz dokładnie kontrolować z pomocą tzw. Smart Tools, przydatne programy do złożonych choreografii mogą być przywołane za naciśnięciem jednego przycisku. Aplikacje takie jak: Sensory Sky, Foot Bath, Comfort Shower i Leg Shower na nowo definiują doświadczenie, niezawodność i komfort w łazience. Celowo stosując naprzemienne temperatury, na przykład (działanie znane z zabiegów Kneippa) nie tylko kreuje się terapeutyczne oddziaływanie wody, lecz także poszerza się swoją osobistą strategię zdrowia.
Konsekwentne rozwijanie tego podejścia zyskało nazwę Private Spa – koncepcja została zaprezentowana przez Dornbracht w 2016 roku podczas Salone del Mobile. Dzięki wyspecjalizowanym produktom i technologiom firmy nie trzeba być w ekskluzywnym spa, aby doświadczyć skuteczności wody, można to zrobić we własnym domu – od rewitalizujących polewań Kneippa do terapeutycznych kąpieli stóp i wyjątkowych doświadczeń prysznicowych tworzonych przez specjalne choreografie, które są uruchamiane naciśnięciem jednego przycisku. Poszczególne produkty i ich zastosowania mogą być zaaranżowane zgodnie z indywidualnymi potrzebami, w taki sam sposób, jak wyznaczenie szlaku.
Culturing Life: Dornbracht
„Jeśli spojrzeć na kamienie milowe jako całość, zdajesz sobie sprawę, że to, co czyni markę Dornbracht tak wyjątkową, jest stojąca za nią kultura; są tu przedsiębiorcy, którzy są naprawdę szczęśliwi wprowadzając innowacje” – mówi Mike Meiré, dyrektor kreatywny, który opiekuje się marką Dornbracht od około 25 lat oraz jest kuratorem i współprojektantem Culture Projects. Dornbracht zainicjował i wspiera wybrane wystawy i projekty artystyczne od roku 1996. Poprzez wymianę idei z artystami, muzykami, architektami i projektantami firma stale zyskuje nowy impuls dla rozwoju pomysłów na produkty wyznaczające trendy. „Jest to kwestia przejścia przez życie z otwartymi oczami i wczesnej identyfikacji trendów” – wyjaśnia Andreas Dornbracht w odniesieniu do kulturowego zaangażowania marki. „Zgłębianie sztuki współczesnej bardzo pomaga nam w byciu bardziej otwartymi na sygnały.”
Seria Edges w szczególności stale rozwija zdolność marki Dornbracht do innowacji. Rzeczywiste lub potencjalne pytania w kontekście rozwoju produktów firmy są punktem wyjścia. Przykładowo progresywne koncepcje łazienek uwzględniają teraz wpływy z projektów takich jak E-R-S Energetic Recovery System od Mike’a Meiré lub Dornbracht Research Unit na renomowanej ETH Zurich – tak jak w Horizontal Shower, który ma zaprogramowane scenariusze: Balancing, Energizing i De-Stressing.
“Zawsze się różnić i nie być w żaden sposób porównywalnym” – to według Matthiasa Dornbrachta najważniejsza siła napędowa innowacyjności marki, która nie wykazuje żadnych oznak zmniejszania się wraz z upływem lat. Jak mówi Matthias Dornbracht, nie brakuje pomysłów na przyszłość, „musimy tylko je zrealizować”.
Dornbracht Estate
Z biegiem lat, Dornbracht stworzył wyjątkowy fundament, który teraz – raczej jak DNA marki – kształtuje sposób, w jaki firma myśli i działa we wszystkich obszarach. Dotyczy to nie tylko przywództwa w zakresie innowacyjność i technologii, lecz także pięciu zasad projektowania („5 PS” – Proporcja, Precyzja, Progresywność, Osobowość, Wykonanie). Te doświadczenia jako całość uwierzytelniają zasoby marki Dornbracht, nadając jej istotną przewagę w projektowaniu łazienek/spa i kuchni przyszłości.
Joanna Bartnik
JBcomm
tel. +48 22 409 429 8
e-mail: joanna.bartnik@jbcomm.pl