14 maja 2019
Każde dziecko jest kreatywne i ciekawe świata. Dlatego rolą dorosłych, zamiast podsuwania gotowych rozwiązań, powinno być wspieranie maluchów w codziennym poznawaniu, tego co je otacza. Ta zasada, wywodząca się z metody pedagogicznej Reggio Emilia, stosowana jest w Przedszkolu Włoskim Piccolo Leonardo.
Jednym z fundamentów metody Reggio Emilia jest zapewnienie dziecku przyjaznej, wspomagającej rozwój, przestrzeni. Powinna być otwarta, słoneczna – taka, w której różne pomieszczenia łączą się ze sobą, zachęcając do interakcji i poznawania świata. Ważne, aby stanowiła też miejsce ekspozycji codziennej twórczości maluchów. Wnętrza Piccolo Leonardo, które zaprojektował włoski architekt, zgodnie z tą ideą tworzą przestrzeń sprzyjającą kształtowaniu artystycznej wrażliwości dzieci. Maluchy mogą swobodnie korzystać z pomieszczeń takich jak Biblioteka, Atelier, sala Muzyczna czy Teatralna.
Kolejnym, ważnym elementem wyróżniającym Reggio Emilia jest charakterystyczny program zajęć. Dzieci w przedszkolach opierających się na tej metodzie codziennie poświęcają czas na własną twórczość – rysowanie, malowanie, zajęcia teatralne czy muzyczne. W Piccolo Leonardo dzieci korzystają ze specjalnie przygotowanego Atelier, gdzie swobodnie wybierają tematykę prac i środków wyrazu. Typowym zajęciom plastycznym towarzyszą także zajęcia poszerzające wiedzę i inspirujące dzieci, jak historia sztuki. W ich ramach mają zapewniony kontakt z wybitnymi dziełami sztuki – zarówno podczas zajęć na miejscu, jak i wycieczek do muzeów czy galerii sztuki. Nie brakuje także edukacji muzycznej – poczynając od minikoncertów na pianinie, poprzez zajęcia umuzykalniające, a kończąc na nauce baletu.
Tym, co jest jednak najważniejsze w Reggio Emilia, jest podejście do maluchów. Metoda ta, podobnie jak u Marii Montessori, zakłada że podstawową rolą nauczyciela jest towarzyszenie dziecku w jego rozwoju. To ono decyduje, czy chce teraz tworzyć, czy np. bawić się z innymi dziećmi, wskazuje swoje zainteresowania i potrzeby. Dzieci uczą się także poprzez relacje z otoczeniem, które tworzy przestrzeń przedszkola, rówieśnicy i dorośli – nauczyciele i rodzice, zachęcani do angażowania się w życie placówki. W Piccolo Leonardo, dzieci mają możliwość wyboru zajęć w czasie wolnym, współdecydowaniu o przedszkolnym menu czy wskazywaniu propozycji gości zapraszanych do placówki. Najwyraźniej widać to jednak w projektach realizowanych przez maluchy. To właśnie one wskazują, który temat spośród własnych propozycji lub tych, podsuniętych przez nauczyciela, chcą zgłębić. Od nich zależy, jak i gdzie będą szukać informacji, z kim o tym porozmawiają i jakie miejsca odwiedzą. Projekt przebiega w tempie wyznaczonym przez dzieci, a rolą nauczyciela jest czuwanie nad jego przebiegiem oraz dokumentowanie.
– Naszym celem jest rozwijanie kreatywności i ciekawości dzieci, a także nauka samodzielności. Dzięki stosowanym przez nas metodom przedszkolaki uczą się także podejmowania decyzji, współpracy czy budowania relacji z innymi osobami – podsumowuje Agata Holska, dyrektor Piccolo Leonardo.
Aleksandra Huścia
JBcomm
tel.: +48 697 580 138
e-mail: aleksandra.huscia@jbcomm.pl