20 września 2016
Nauka śpiewu przypomina naukę mówienia – jest naśladowaniem dorosłych i wymaga wcześniejszego osłuchania, a poziom zdolności muzycznych jest najwyższy w momencie urodzenia. Te fakty wykorzystuje metoda Gordona, wchodząca w skład programu nauczania w polsko-włoskim żłobku Piccolo Leonardo. Dzięki niej dzieci stają się wrażliwe na muzykę, bardziej spontaniczne, kreatywne i pogodne.
Profesor Edwin Elias Gordon twierdził, że dla rozwoju dziecka najważniejszych jest pierwszych pięć lat życia, ze szczególnym uwzględnieniem okresu do trzeciego roku. Wiedza i umiejętności zdobyte w tym czasie stanowią podstawę dalszej edukacji. Co więcej, według Gordona, poziom zdolności muzycznych jest najwyższy w chwili narodzin i stabilizuje się około dziewiątego roku życia.
Aby rozwijać te zdolności, trzeba otoczyć dziecko muzyką jak najwcześniej. Maluch początkowo będzie odbierał ją nieświadomie, ale z czasem zacznie naśladować dźwięki, śpiewać i odpowiednio reagować ruchem. Tak, jak niemowlę musi osłuchać się z mową, aby później zacząć mówić, tak samo potrzebuje kontaktu ze śpiewem dorosłych, aby samo mogło zacząć go naśladować.
Zajęcia gordonowskie wcielają teorie profesora w życie. Przeznaczone są dla dzieci do trzeciego roku życia oraz przyszłych mam. W Piccolo Leonardo wchodzą w skład autorskiego programu nauczania. Są realizowane osobno dla dzieci rocznych i dwuletnich. Oprócz instruktora, biorą w nich udział wychowawczynie grup, które współpracują z maluchami. Celem zajęć jest zapoznanie dzieci z różnymi skalami muzycznymi i metrum, poprzez kontakt z nimi. Gordonki nie tylko rozwijają zdolności muzyczne, lecz także wyobraźnię, wspomagają wokalizację i naukę języka, zapewniają dawkę ruchu i sprawiają, że dzieci stają się pogodne. Wymagają też wielu umiejętności od instruktora, który musi reagować na spontaniczne zachowania dzieci i na bieżąco dostosowywać przebieg zajęć
do ich nastroju oraz zachowań.
Nauczyciel podczas zajęć wykorzystuje przede wszystkim swój głos – intonuje melodie oparte na prostych słowach, które przy kolejnych powtórzeniach zastępuje dowolna sylaba, ułatwiająca dzieciom, dopiero uczącym się mówić, przyłączenie się do nucenia. W ten sposób wprowadza różne metrum oraz skale. Ważną rolę odgrywają również pomoce, jak: chusta klanzy, kolorowe apaszki, maskotki, piłeczki, pacynki czy inne przygotowane samodzielnie przez instruktora, np. figurki zwierząt wykonane techniką origami. Maluchy podczas zajęć mają także kontakt z instrumentami, takimi jak: grzechotki czy dzwoneczki, które mogą obejrzeć z każdej strony, dotknąć… ugryźć i na nich zagrać. Same przekonują się, że muzyka może przejawiać się w różny sposób – poprzez śpiew, granie, klaskanie, taniec czy inne formy ruchu.
– Przedszkole Włoskie Piccolo Leonardo jest placówką o profilu artystycznym, dlatego od samego początku rozwijamy zdolności maluchów w różnych kierunkach. Metoda Gordona pozwala na umuzykalnianie dzieci od ich pierwszych dni, dlatego stanowi część naszego programu nauczania. Dzieci bardzo lubią gordonki, świetnie się bawią i są pogodne. Sprawdza się to w trakcie adaptacji
do żłobka, gdyż muzyka pomaga dzieciom oswoić się z nowym otoczeniem – mówi Marta Załuskowska, psycholog i dyrektor Żłobka i Przedszkola Włoskiego Piccolo Leonardo.
Karolina Wierzbowska
JBcomm
tel.: 22 409 429 8
e-mail: karolina.wierzbowska@jbcomm.pl