20 grudnia 2018
Wspólna lektura to świetny sposób na spędzenie czasu razem z dzieckiem. Jednak nie tylko – czytanie pozytywnie wpływa na rozwój dzieci, co potwierdzają badania, m.in. na kształtowanie wyobraźni, naukę mowy, poszerzanie słownictwa i wspomaganie koncentracji. Warto o tym pamiętać i wśród gwiazdkowych prezentów znaleźć miejsce dla książki.
W Przedszkolu Włoskim Piccolo Leonardo lektura to codzienność – również wśród młodszych dzieci ze żłobka. Czas spędzany z książką to zazwyczaj poranki – jeszcze przed śniadaniem, godziny popołudniowe i moment odpoczynku, wyciszenia. Maluchy, które korzystają z drzemki w ciągu dnia, tuż przed zaśnięciem słuchają czytanej przez nauczyciela bajki lub muzyki relaksacyjnej.
Po jakie książki sięgać?
Najmłodsze dzieci z Piccolo Leonardo bardzo lubią książeczki wspomagające rozwój mowy. Maluchy, które nie potrafią jeszcze powtórzyć danego słowa, mogą je pokazać na obrazku lub zapoznać się z wyrazami dźwiękonaśladowczymi. Książki te są również pomocą w czytaniu globalnym – jednej z metod nauki czytania stosowanych w Piccolo Leonardo, ponieważ pod rysunkami widnieją podpisy, dzięki którym dzieci zapoznają się z wyglądem danego słowa. Zarówno maluchy ze żłobka jak i przedszkolaki uwielbiają książki obrazkowe. Chętnie śledzą losy bohaterów, a forma książki pozwala na odkrywanie nowych historii i ćwiczenie spostrzegawczości.
Wybierając lekturę dla najmłodszych warto sięgnąć także po wierszyki logopedyczne, które uzupełniają zajęcia z logorytmiki, sprawiając przy okazji maluchom wiele radości. Przedszkolaki natomiast uwielbiają książki z zagadkami i wiersze. Dzięki regularnemu czytaniu, bardzo szybko je zapamiętują.
Czytanie to codzienny rytuał
Dzieci w Piccolo Leonardo szybko przyzwyczaiły się do zwyczajów związanych z czytaniem i pilnują, aby wszystko odbywało się zgodnie z nimi. Wychowawca siada w fotelu w sali bibliotecznej, a dzieci usadawiają się tuż obok, aby dobrze widzieć ilustracje, o których pokazywaniu zawsze przypominają. Wspólne głośne czytanie pozwala na rozwój więzi miedzy dziećmi a nauczycielem. W bibliotece przedszkola znajdują się też książki o emocjach i bajki terapeutyczne, pomagające rozwiązać trudne sytuacje spotykające maluchów.
Dzieci chętnie przynoszą do placówki własne książki. Cieszą się, kiedy wychowawcy zapraszają rodziców do wspólnego czytania. Ich wizyty i taki sposób spędzenia czasu sprawiają, że dziecko, którego mama lub tata właśnie odwiedza przedszkole czuje się ważne, docenione i bardzo dumne.
– Warto czytać wspólnie z dziećmi. Nie tylko z troski o ich rozwój, lecz także aby budować więź między dzieckiem a rodzicem. Nie muszą być to zawsze tradycyjne książki, można korzystać z publikacji obrazkowych, aby wspólnie z maluchem układać samemu opowieść. To wspaniały prezent pod choinkę dla dziecka i jego opiekuna – podsumowuje Marta Załuskowska, psycholog i Dyrektor Przedszkola Włoskiego Piccolo Leonardo w Warszawie.
Karolina Wierzbowska
JBcomm
tel.: 22 409 429 8
e-mail: karolina.wierzbowska@jbcomm.pl