Akademia Misia Haribo, edycja XI. Hasła promujące akcję: „Oszczędzamy energię z Misiem Haribo” i „Zgaś światło!” Akademia Misia Haribo, prowadzona od 2007 roku, to program społeczno-edukacyjny, którego celem jest propagowanie nauki poprzez zabawę.
Dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym, wychowawcy przedszkolni i nauczyciele nauczania początkowego, rodzice.
Akademia Misia Haribo, prowadzona od 2007 roku, to program społeczno-edukacyjny, którego celem jest propagowanie nauki poprzez zabawę. Rokrocznie Akademia realizowana jest w dwóch edycjach: wiosennej i jesiennej. Każda edycja przebiega pod innym hasłem i angażuje dzieci w różnego rodzaju aktywności. W czasie trwania programu realizowane są konkursy dla szkół i przedszkoli oraz inne działania o charakterze edukacyjnym. Akademię wspiera Rada Programowa tworzona przez specjalistów, m.in. psychologów, pedagogów, pediatrów i ekologów. Biorą oni udział w przygotowaniu materiałów dydaktycznych dla szkół i przedszkoli, a także uczestniczą w obradach jury, odpowiedzialnego za analizę nadesłanych prac konkursowych oraz wybór laureatów
Organizacja Narodów Zjednoczonych ogłosiła rok 2012 Rokiem Zrównoważonej Energii dla Wszystkich Ludzi, zwracając tym samym uwagę na problem dostępu do energii w krajach zacofanych oraz niską efektywność energetyczną i rosnącą emisję CO2 w krajach rozwijających się.
Niska świadomość społeczna w zakresie energooszczędności to skutek braku odpowiedniej edukacji ekologicznej w placówkach oświatowych, ale też w środkach masowego przekazu.
Agencja JBcomm postanowiła wykorzystać potencjał i szeroki zasięg programu Akademia Misia Haribo celem kształtowania u najmłodszych proekologicznych postaw.
Określenie podstawowych celów programu pozwoliło na nadanie kierunku działaniom agencji i zachowanie spójności projektu. Poniżej przedstawiamy najważniejsze cele XI. edycji Akademii Misia Haribo:
Patronem honorowym Akademii Misia Haribo zostało po raz kolejny Towarzystwo Przyjaciół Dzieci. Wśród patronów medialnych znalazły się czasopisma edukacyjne: „Bliżej Przedszkola”, „Aleja Edukacji” i „Głos Pedagogiczny”, czasopisma dla dzieci: „Scooby-Doo”, „Ben 10”, „Rajdek”, „Gormiti”, „Świnka Peppa” i „Mini-Mini” oraz portale internetowe dla nauczycieli i wychowawców: Literka.pl i WychowaniePrzedszkolne.pl. W gronie partnerów znalazły się także wydawnictwa Czerwony Konik i Media Service Zawada oraz producenci zabawek edukacyjnych Cobi i Lilla Lou.
W skład Rady Programowej Akademii Misia Haribo weszli wybitni specjaliści: prof. nadzw. dr hab. Ewa Pańkowska – pediatra, diabetolog, zastępca Dyrektora ds. Nauki w Instytucie Matki i Dziecka, Anna Gruszczyńska – pediatra, dyrektor przedszkola niepublicznego Towarzystwa Przyjaciół Dzieci w Warszawie, Dorota Kalinowska – psycholog, współtwórczyni Niepublicznej Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej NINTU oraz Renata Stępień – specjalistka ds. zrównoważonego rozwoju w Krajowej Agencji Poszanowania Energii.
[–cell–]
W celu nagłośnienia projektu, agencja wysłała materiał prasowy dotyczący Akademii Misia Haribo do szerokiej grupy mediów ze szczególnym uwzględnieniem prasy oraz portali internetowych o profilu parentingowym, lifestylowym i edukacyjnym. W tym samym czasie prowadziliśmy rozmowy z potencjalnymi partnerami, patronami i ekspertami Akademii Misia Haribo.
Aby informacja o programie dotarła do jak największej liczby dyrektorów placówek oświatowych, nauczycieli i wychowawców, tuż przed rozpoczęciem programu agencja zrealizowała mailing do przedszkoli i szkół w całej Polsce. Inserty o Akademii Misia Haribo zostały zamieszczone w magazynach „Bliżej Przedszkola” i „Głos Pedagogiczny”, a w czasopiśmie „Aleja Edukacji” pojawił się advertorial dotyczący programu. Na portalach Literka.pl i BlizejPrzedszkola.pl zostały zamieszczone banery reklamujące Akademię. Pod nadzorem agencji została też zaktualizowana strona internetowa Akademii Misia Haribo.
Aktualnie w ramach programu w placówkach oświatowych realizowany jest konkurs, który przebiega pod dwoma różnymi hasłami: „Oszczędzamy energię z Misiem Haribo” dla przedszkoli i „Zgaś światło!” dla szkół. Zadaniem wychowawców przedszkolnych i nauczycieli jest zrealizowanie eko-zajęć z dziećmi, podczas których maluchy mają zostać wprowadzone w świat ekologii, dowiedzieć się, czym jest energia oraz jak ją oszczędzać. Zadaniem dzieci jest przygotowanie w grupach – pod nadzorem opiekunów i wychowawców – prac konkursowych pokazujących sposoby oszczędzania energii w domu, szkole, przedszkolu i w środowisku naturalnym.
W czasie trwania konkursu agencja we współpracy z Radą Programową Akademii Misia Haribo przygotowuje liczne materiały prasowe, eksperckie i poradnikowe przeznaczone dla środków masowego przekazu.
Spośród nadesłanych prac, jury w skład którego wejdą przedstawiciele Haribo Polska Sp. z o.o., agencji JBcomm oraz Rady Programowej, wybierze zwycięskie prace, przyznając I, II i III miejsce łącznie 44 placówkom przedszkolnym i szkolnym. Nagrody zostaną przekazane laureatom przed zakończeniem roku szkolnego.
O wszystkich działaniach realizowanych w ramach programu na bieżąco informowani są – w komunikatach oraz bezpośrednich kontaktach – dziennikarze zainteresowani tematyką społeczno-edukacyjną.
Wiosenna, XI. edycja Akademii Misia Haribo realizowana jest w okresie od 15 marca do15 czerwca 2012 roku. Konkursy „Oszczędzamy energię z Misiem Haribo” oraz „Zgaś światło!” trwają od 15 marca do 30 kwietnia 2012 roku.
Najważniejszymi kryteriami oceny projektu będą:
Po zakończeniu XI. edycji Akademii Misia Haribo, agencja przeprowadzi ankietę wśród uczestniczących w konkursie wychowawców i nauczycieli celem poznania ich opinii na temat programu. Umożliwi to udoskonalenie inicjatywy w przyszłości.
Realizacja XI. edycji Akademii Misia Haribo ma istotny aspekt edukacyjny i wychowawczy. Dzięki udziałowi w konkursie dzieci nie tylko dowiedzą się, czym jest energia i że należy ją oszczędzać, ale też w aktywny sposób przedstawią swoje własne pomysły na energooszczędność. W ten sposób zyskają poczucie wpływu na otaczające je środowisko, a to pierwszy krok do przyjęcia proekologicznej postawy i propagowania jej w dorosłym życiu.
Joanna Bartnik – dyrektor zarządzający JBcomm
Sylwia Szmalec – konsultant ds. PR