22 sierpnia 2018
Budynek mieszkalny przy Palmaille, jednym z najstarszych bulwarów w Hamburgu, jest pod wieloma względami wyjątkowy. Inny, ale wyglądający znajomo, nowy dom na pochyłej działce o szerokości zaledwie 10 metrów, idealnie pasuje do wspaniałych kamienic z okresu szybkiego rozwoju przemysłowego i nowoczesnych lokali biznesowych.
Najważniejsze w skrócie:
Projekt: budynek mieszkalny w Hamburgu
Typ projektu: mieszkanie prywatne
Lokalizacja: Hamburg, Niemcy
Architekt: Walter Gebhardt | Architekt
Projektant wnętrz odpowiedzialny za łazienki – główną i dla gości: Nicola Stammer Innenarchitektur
Ukończenie: 2016
Produkty Dornbracht: MEM, Sieger Design
Produkty Alape: meble łazienkowe na indywidualne zamówienie z podblatową umywalką Metaphor (UB.ME750, design: Sieger Design)
Łazienki dla gości: meble łazienkowe A˘system addit z umywalkami z serii PR (WT.PR600, design: Gerhard Busalt) i QS (WT.QS325X, design: Gerhard Busalt)
Palmaille w Hamburgu to ulica z historią. Wyznaczona jako przestronna aleja pod koniec XIX wieku, szeroka ulica charakteryzuje się klasycznie zaprojektowanymi fasadami duńskiego architekta Christiana Frederika Hansena (C.F. Hansen), którego prosty, ale prestiżowy styl architektoniczny wciąż nadaje charakterystyczny ton. Klasycznie symetryczny trójpodział fasad, jedność wnętrz i elewacji; w skrócie spójność formy, funkcji i kubatury, ukształtowały wizerunek Palmaille na przestrzeni lat. To samo odnosi się do widoku z bulwaru z góry na przepływające statki i port w Hamburgu. Ulica w całości jest chroniona jako dziedzictwo kulturowe, aby zapewnić jej zachowanie dla przyszłych pokoleń. Chociaż przepisy dotyczące ochrony zabytków wymagają zgodności z językiem projektowania, materiałami, skalą i kolorystyką, umożliwiają współczesną reinterpretację istotnych cech historycznego środowiska wykorzystującą nowoczesny język architektoniczny.
Stare nowe modele
Do odważnej reinterpretacji dziedzictwa historycznego, architekt z Hamburga Walter Gebhardt wybrał jako model dom z pojedynczym oknem C.F. Hansena z 1803 roku. Prywatna rezydencja wpływowego duńskiego architekta, którego klasyczny styl ukształtowała architektura północnej Europy, jest niedaleko od nowego budynku, także przy Palmaille. Gustowny, monolityczny nowy budynek w duchu prawdziwej hanzeatyckiej szlachty wraz z jego wyraźnymi detalami, zajmuje należne mu miejsce. Podobnie jak w przypadku historycznego modelu, zamknięta struktura budynku jest wyodrębniana przez szklane luki. Ogromny portal wejściowy i duże okno panoramiczne tworzą interfejs między przestrzenią wewnętrzną i zewnętrzną. Włączenie podziału na strefy horyzontalne w piwnicy, na parterze i na strychu również pochodzi z referencji. Wymóg dotyczący dachu dwuspadowego został zrealizowany w postaci dużej szklanej powierzchni, płynnie łączącej się z obecnym dachem i niewidocznej z ulicy. Przedkładano niezliczone warianty fasady, zanim organy odpowiedzialne za ochronę zabytków i za wydawanie zezwoleń zostały przekonane odpowiednią kombinacją szczegółów i reinterpretacją materiałów oraz kolorystyki.
Udana reinterpretacja
Lokalizacja na ruchliwej trasie łączącej wille na Elbchaussee i w hamburskiej dzielnicy Altona wymagała szczególnej uwagi przy aranżacji tej przestrzeni. Parter służy jako strefa tranzytowa, z której można dostać się windą do miejsc parkingowych i centralnej klatki schodowej. Wynajęta powierzchnia biurowa na pierwszym piętrze tworzy przejście między poboczem a środowiskiem domowym. Priorytetem przy aranżacji pomieszczeń na wyższych piętrach było stworzenie optymalnej przestrzeni dla indywidualnych pomysłów związanych ze stylami życia klientów. Tak więc centralnym punktem drugiego piętra jest dwupoziomowy salon, którego duże „pojedyncze okno” zarówno oferuje widok na Łabę, jak również pełni funkcję mebla. Tylna część budynku przechodzi wzdłuż zapory ogniowej do sąsiednich budynków i obejmuje kompletny apartament dla gości z dwiema sypialniami, aneksem kuchennym i wspólną łazienką. Na tym piętrze mieści się również część sypialna głównego mieszkania. Na poddaszu znajduje się wysoka na 5 metrów strefa mieszkalna z kuchnią i jadalnią. Przestrzeń wnętrza rozciąga się płynnie na zewnątrz na przestronny taras na dachu. Sprytne zagnieżdżenie obszarów aktywności zapewnia wydajne i pełne wykorzystanie ograniczonej przestrzeni, przy jednoczesnym zagwarantowaniu jakości pomieszczeń w obszarach wypoczynkowych. Dobór materiałów i jakość wykonania przyczyniają się do tego efektu. Na elewacji wykorzystano beton, na podłodze i w korytarzach ― wyjątkową mieszankę lastryka w kolorze piasku, na ścianach i suficie ― surowy tynk, a do różnych wbudowanych elementów i drzwi ― drewno orzechowe. Dokładne wykonanie akustycznie efektywnego drewnianego stropu listwowego w przestrzeni poddasza jest szczególnie imponujące, z powodu listew, które skręcają się zgodnie z geometrią pomieszczenia.
Wyzwanie planowania łazienki
Jednym z największych wyzwań w koncepcji wnętrza było zaprojektowanie łazienki o szerokości zaledwie 1,5 metra. Zamiast układać elementy zgodnie z funkcjonalnością, projektantka wnętrz Nicola Stammer użyła sprytnej sztuczki: przestrzeń została podzielona na strefy ― najczęściej odwiedzaną strefę „głównej łazienki” z prysznicem i umywalką oraz strefę „łazienki wypoczynkowej” z wanną na wprost fasadowego okna. Obszary rozdzielają odpowiednio ustawione meble łazienkowe, wyprodukowane na indywidualne zamówienie przez Alape z podblatową umywalką również od Alape. Tu również konieczna była precyzyjna praca, aby zapewnić wystarczającą ilość miejsca na łóżko z przejściem i niezbędną powierzchnię ścianki z elementów przesuwnych. Opracowano kreatywne rozwiązania bocznych prowadnic szuflad, a także ― na specjalne życzenie ― wieszaków na ręczniki umieszczonych na szufladzie czy wiszącego lustra obrotowego. Powstały w efekcie podział na strefy zapewnia wyraźny widok na zieleń z każdego miejsca a zintegrowane od podłogi do sufitu, wykonane w całości ze szkła, drzwi przesuwne oferują otwartość lub intymność ― w zależności od charakteru dnia. Nie ma kabli i niepotrzebnych przełączników, które mogłyby zakłócić minimalistyczny design. Wynika to nie tylko z technologii zintegrowanej z dopasowanymi meblami, lecz także ze szczegółowego planowania. Podobnie jak architektura domu, seria armatury MEM marki Dornbracht kontynuuje powrót do podstawowego tematu, pokazując idealną symbiozę pomiędzy produktami i różnorodnością designu. Łazienka dla gości jest dostępna z dwóch stron, a jej ściany i podłoga są wyłożone szklaną mozaiką w kolorach drewna. Pokój wizualnie poszerza prysznic OpenSpace. Zgodnie z koncepcją projektową całego budynku w szufladach umywalki i na otwartych półkach znajduje się przestrzeń do przechowywania.
„Przestrzenie nie muszą być duże, aby wywierać wpływ i stwarzać niesamowite wrażenie” potwierdza Nicola Stammer, i kontynuuje: „Sprytny podział łazienki na różne obszary użytkowe i dobrze przemyślane planowanie detali sprawiają, że wielkość powierzchni jest mniej ważna. Zastosowanie produktów Alape w połączeniu z bateriami Dornbracht zaspokaja pragnienie hanzeatyckiego poczucia stylu w miejskim środowisku domowym”.
Joanna Bartnik
JBcomm
tel. +48 22 409 429 8
e-mail: joanna.bartnik@jbcomm.pl