8 grudnia 2015
Opanowanie języka obcego nie jest łatwe, ale może być bardziej efektywne, jeżeli dobierzemy metody dopasowane do własnych predyspozycji. Warto też zadbać o maksymalne zróżnicowanie sposobów nauki, dzięki korzystaniu z interesujących pomocy szkolnych, oglądaniu bajek i filmów w oryginale czy po prostu dobieraniu ciekawych treści. Takie sztuczki sprawdzą się w edukacji zarówno dorosłych, jak i dzieci, o czym przekonuje Agata Żurowska, założycielka Warsaw Bilingual School Dwujęzycznej Szkoły Podstawowej.
Agata Żurowska to pedagog z ponad dwudziestopięcioletnim doświadczeniem w nauczaniu języka angielskiego: przedszkolaków, dzieci szkolnych oraz dorosłych. Jest założycielką nie tylko Warsaw Bilingual School i Dwujęzycznego Przedszkola Tęczowy Ogród (2001), lecz również szkoły językowej Greenwich School of English (1991). Program nauczania w dwujęzycznej szkole i przedszkolu opiera się miedzy innymi na teorii inteligencji wielorakich i jest ułożony tak, aby dzieci kończące w nich naukę z łatwością posługiwały się językiem polskim i angielskim. Udaje się to właśnie dzięki dostosowaniu metod nauki do naturalnych predyspozycji uczniów. Na bazie doświadczenia zawodowego Agata Żurowska podpowiada, co zrobić, aby nauka języka była przyjemnością.
Dostosuj sposób nauki do własnych predyspozycji
Nauka języka angielskiego może czasami wydawać się dziecku ponad jego siły, zwłaszcza na początku, kiedy wszystko jest nowe, a większość słówek brzmi obco. Dostosowanie metod nauki do rodzaju inteligencji, który posiada, pomoże dziecku polubić angielski. Autorem teorii inteligencji wielorakich, która doskonale sprawdza się nie tylko w nauce języków, jest Howard Gardner. Ten amerykański psycholog opracował definicje ośmiu typów inteligencji, mających wpływ na proces pozyskiwania wiedzy. Jeśli dziecko jest muzykalne, czuje rytm, często śpiewa, oznacza to, iż posiada ono inteligencję muzyczną i powinno uczyć się języka poprzez wierszyki, rymowanki, piosenki, naśladowanie wymowy oraz akcentów. Jeśli natomiast uczeń uwielbia ruch, może to oznaczać, że dominuje u niego inteligencja kinestetyczno-cielesna i w jego tryb nauki należy włączyć wszelkie zabawy uwzględniające aktywność fizyczną. Dzięki takiemu podejściu, dziecko zacznie traktować naukę nie jako przymus, a jako atrakcyjną formę spędzania czasu.
Zapomnij o dwutomowych słownikach
Ucząc się języka obcego musimy pamiętać, że kluczem do sukcesu nie jest studiowanie słowników o potężnych gabarytach, lecz korzystanie z pomocy naukowych, które w maksymalny sposób uatrakcyjnią naukę. Książki z kolorowymi obrazkami, ilustrowane słowniczki, wycinanki, naklejki – to wszystko zachęci dziecko (a nawet dorosłego) do pracy, a co za tym idzie do ciągłych postępów. Trzeba pamiętać, aby pomoce naukowe dobierać zgodnie z upodobaniami ucznia. Interesuje się przyrodą? Kupmy czasopismo przyrodnicze w języku angielskim albo znajdźmy ciekawą stronę internetową na ten temat.
Oglądaj filmy i bajki
Prawie każdy z nas lubi filmy i seriale, a w przypadku dzieci – bajki. Przyjemne z pożytecznym można zatem połączyć poprzez oglądanie anglojęzycznych oryginałów. Na początku można wesprzeć się również napisami w języku polskim. Taki sposób spędzania wolnego czasu zaowocuje poszerzeniem słownictwa, osłuchaniem się z językiem mówionym oraz odpowiednim akcentem.
Osłuchaj się z tekstem
Skutecznym ćwiczeniem jest słuchanie tekstu – telewizyjnej wiadomości politycznej, czy naukowej, zapisywanie jej i następnie tłumaczenie. W ten sposób zorientujemy się, czy dobrze zrozumieliśmy tekst, jego przekaz.
Ucz się słówek w kontekście
Skuteczna nauka angielskiego nie polega na nauce tysiąca słówek, które zwykle szybko ulatują nam z głowy. Dobrym sposobem na efektywne i przede wszystkim trwałe zapamiętywanie słownictwa oraz jego późniejsze wykorzystywanie w praktyce, jest nauka słówek w kontekście. Aby ta metoda zadziałała, należy każde nowo poznane słowo umiejscowić w konkretnym wyrażeniu, które będzie dobrze obrazowało wykorzystanie słowa. Jeśli nowy jest dla nas wyraz „become” (stać się/zostać), warto od razu nauczyć się go w odniesieniu do zdania, na przykład: „He wants to become a teacher” (On chce zostać nauczycielem).
Pozwól na błędy
Popełnianie błędów jest nieodłączną częścią procesu nauki. Osoba ucząca się języka angielskiego nie powinna być krytykowana za swoje błędy. Są sytuacje, w których można poprawić pomyłkę – np. w wypracowaniu, i takie, w których lepiej tego unikać, chociażby zaangażowana dyskusja, czy towarzyska rozmowa. W przeciwnym razie uczeń bardzo szybko może stracić entuzjazm do nauki oraz bać się mówić w obcym dla siebie języku. Skutki tego mogą okazać się o wiele poważniejsze, niż drobne błędy, jakie zostały popełnione.
Rozwiej nudę
Nauka języka wymaga od osoby uczącej się pewnej powtarzalności. Należy jednak pamiętać o tym, by wystrzegać się rutyny, która niszczy ciekawość i entuzjazm. Pomocne w tym będą różnorakie gry i zabawy, które za każdym razem toczą się w inny sposób, na przykład głuchy telefon czy kalambury.
Karolina Wierzbowska
JBcomm
tel. +48 795 122 144
e-mail: karolina.wierzbowska@jbcomm.pl