• Pl
  • O nas
  • Specjalizacja
    • Usługi
    • Branże
    • Case Study
  • Aktualności
  • Klienci
  • CSR
  • Kontakt
  • Aktualności

    Obowiązkowy raport CSR? Polskie firmy nie są na niego gotowe!

    10 grudnia 2014

    Już za 2 lata może wejść w życie obowiązek dorocznego raportowania przez firmy m.in. kwestii społecznych, środowiskowych i pracowniczych. Tymczasem polskie przedsiębiorstwa są dopiero na początku drogi do zrównoważonego rozwoju. Z „Audytu CSR polskich przedsiębiorstw” – badania przeprowadzonego na zlecenie JBcomm w listopadzie br. - wynika, że brakuje wiedzy, specjalistów, strategicznego podejścia oraz pieniędzy.

    Trudności nastręcza już samo pojęcie społecznej odpowiedzialności biznesu. Jak wynika z „Audytu CSR polskich przedsiębiorstw”, co 5. osoba decydująca o społecznym zaangażowaniu w dużej firmie (pow. 500 pracowników) nie jest w stanie podać jej definicji. Jeszcze gorzej wypada na tym tle sektor MSP, gdzie aż 39% przedstawicieli przyznało się do nieznajomości tego pojęcia.

     

    – Świadomość CSR wśród polskich firm kuleje – tłumaczy Joanna Bartnik, dyrektor zarządzająca JBcomm. – Nieznajomość definicji to zaledwie czubek góry lodowej. Znacznie groźniejsze jest spłycenie postrzegania społecznej odpowiedzialności i sprowadzenie jej do działań charytatywnych. 

     

    A rozbieżności w jego pojmowaniu są duże – firmom zatrudniającym powyżej 500 pracowników działania odpowiedzialnie społecznie kojarzą się najczęściej ze wsparciem społeczności lokalnej oraz rozwojem pracowników, natomiast dla sektora MSP to głównie odpowiedzialne kierowanie firmą i uczciwość w prowadzeniu biznesu. – To paradoks, że małym firmom znacznie bliżej do właściwego rozumienia kwestii CSR niż dużym korporacjom – dodaje Joanna Bartnik.

     

    Zaledwie połowa dużych firm (54%) i co 5. przedsiębiorstwo z sektora MSP (19%) posiada wdrożoną strategię CSR. Pozostałe – nawet jeśli prowadzą działania z zakresu społecznego zaangażowania – robią to doraźnie. Do najczęstszych obszarów CSR, w które angażują się polskie przedsiębiorstwa, należą: aktywności na rzecz społeczności lokalnych (77% dużych firm i 67% MSP), pracowników (odpowiednio: 84 i 85%) oraz środowiska naturalnego (po 77 i 79%). Obydwie grupy jednak robią to z różnych pobudek. O ile przesłankami kierującymi dużymi firmami są: poprawa wizerunku marki (54%) oraz  relacji ze społecznością lokalną (50%) a także długoterminowe zyski (34%), to wśród sektora MSP decyduje głównie poczucie odpowiedzialności (36%). Niewiele jednak firm (31% dużych i 16% z sektora MSP) mierzy efekty podjętych przez siebie działań.

     

    Przedsiębiorstwa, bez względu na liczbę pracowników, przed podjęciem jakichkolwiek działań z zakresu społecznej odpowiedzialności biznesu powstrzymują ograniczenia budżetowe. Na tę przyczynę wskazała blisko połowa badanych (50% spośród dużych firm i 45% z sektora MSP). Drugą w kolejności trudnością, z którą muszą borykać się duże firmy, jest brak wykwalifikowanych pracowników ds. CSR. Natomiast małe i średnie przedsiębiorstwa skarżą się na przeszkody natury formalno-prawnej.

     

    –Wyniki Audytu CSR polskich przedsiębiorstw pokazują, jak długa droga przed firmami do naprawdę zrównoważonego rozwoju – tłumaczy Joanna Bartnik. – W tym kontekście przyszły obowiązek raportowania może stać się katalizatorem pozytywnych zmian i zaczątkiem naprawdę strategicznego podejścia do społecznej odpowiedzialności.

     

    Przepisy nowej unijnej dyrektywy dotyczącej obowiązku ujawniania danych pozafinansowych mają wejść w życie od 2017 r. Będą dotyczyć kwestii środowiskowych, społecznych, związanych z zatrudnieniem i prawami człowieka oraz standardami przeciwdziałania korupcji a także polityki zarządzania różnorodnością. Obejmą spółki i grupy kapitałowe powyżej 500 pracowników, w tym przede wszystkim te o ważnej roli społecznej.

     

    Z badania przeprowadzonego na zlecenie JBcomm wynika, że o nowym obowiązku słyszała zaledwie połowa (54%) przedstawicieli dużych firm. Obecnie tylko co 5. (18%) przedsiębiorstwo zatrudniające powyżej 500 osób przygotowuje raport CSR na podstawie jakiegokolwiek spośród powszechnie przyjętych standardów. Kolejne 25% zamierza taki raport wprowadzić w przyszłości.

     

    Badanie „Audyt CSR polskich przedsiębiorstw” zostało przeprowadzone w okresie październik – listopad 2014 r. przez Fast Solutions na zlecenie JBcomm w ramach realizowanego przez agencję projektu unijnego pn. “JBcomm – komunikacja odpowiedzialna społecznie”. Badanie objęło 300 firm, w tym 100 z sektora MSP oraz 200 z sektora dużych przedsiębiorstw.

     

    Kontakt dla prasy

    Ewelina Wojtysiak-Sowa

    JBcomm
    tel. (22) 823 04 11
    e-mail: ewelina.wojtysiak@jbcomm.pl

    Wróć

  • Kategorie

    • Al Capone
    • Alape
    • Bez kategorii
    • Bunuel
    • cafe d’arte – piwnica włoskich win
    • Care Experts
    • Dawtona
    • DeClinic
    • Design Alive Awards
    • Dornbracht
    • Drosed
    • FRoSTA
    • Galeo
    • Gutt Vodka
    • Haribo
    • JBcomm
    • Kaczor Donald Reporter
    • Langzie.pl
    • MSC Polska
    • OSM Piątnica
    • Piccolo Leonardo
    • Polskie Towarzystwo Programów Zdrowotnych
    • Tęczowy Ogród
    • Warsaw Bilingual School
    • Wszystkie informacje

Copyright © JBcomm – agencja komunikacji 2025. Wszelkie prawa zastrzeżone

Projekt i realizacja: Hello! Studio

Wykorzystanie plików cookies

  • JBcomm - YouTube
  • JBcomm - Twitter
  • JBcomm - Facebook
Ta strona wykorzystuje pliki cookies. Niedokonanie zmian w ustawieniach przeglądarki jest jednoznaczne z wyrażeniem zgody na ich zapisywanie. Dowiedz się więcej Zamknij