10 kwietnia 2019
W jaki sposób nowe technologie mogą zmienić, ulepszyć lub nawet zastąpić spotkanie z żywiołem wody? Dornbracht poświęca czas, aby odpowiedzieć na to pytanie podczas tegorocznego Fuorisalone w Mediolanie (9–14 kwietnia 2019 r.). Kontekst wciągającej instalacji pozwala odwiedzającym odkryć wodę jako interfejs - między jednostką a technologią, doświadczeniem fizycznym a wirtualnym. Projekt zatytułowany „Is Memory Data?” wyznacza początek nowego i eksperymentalnego formatu: Dornbracht Research Lab.
Hyper fountain”, instalacja oparta na wirtualnej rzeczywistości, zajmuje centralne miejsce w pierwszym projekcie Lab. Korzystając z okularów VR, odwiedzający mogą zanurzyć się w świecie hiperrzeczywistości, w którym doświadczają przestrzeni, materii, a w szczególności żywiołu wody – w bezprecedensowy, beztroski sposób.
Coś, co w świecie rzeczywistym jest prowizoryczną strukturą składającą się z prostego plastikowego wiadra i węża, pojawia się w wirtualnym świecie jako futurystyczna i dopracowana komputerowo sceneria. Wiadro zamienia się w marmurową umywalkę, a wąż w Dornbracht Supernova. Tworzy to radykalny kontrast, który nie pozostawia wątpliwości co do oscylowania między światem wirtualnym a rzeczywistym.
Wykorzystując ten scenariusz, użytkownik może eksperymentować z wodą, doświadczając jej w nowych i nieoczekiwanych postaciach i formach prezentacji wirtualnej. „Czujesz, jak woda przepływa ci po rękach, ale twoje oczy doświadczają czegoś zupełnie innego”, wyjaśnia Mike Meiré. Myśl, która początkowo wydawała się jedynie enigmatycznym tytułem projektu – „Is Memory Data?” – w tym miejscu staje się oczywista.
„W tytule zawiera się podstawowe pytanie, które zadawaliśmy sobie podczas tworzenia” – mówi Meiré.„Czy wirtualne doświadczenie może wywołać w nas taką samą reakcję jak to fizyczne, z którym spotykamy się w rzeczywistości? Czy doświadczenia są zasadniczo danymi, które możemy tworzyć, odtwarzać i ostatecznie nimi manipulować? Interesuje nas, czy i jak możemy zmienić wyuczone wzorce naszych doświadczeń i jak możemy odnowić sposób naszego postrzegania”.
Dornbracht Research Lab prezentuje podejście iteracyjne i eksploracyjne. Świadomie otwarty i bezstronny format skupiony jest wokół pytań, które przyczyniają się do rozwoju długoterminowej wizji marki: tworzeniu doświadczeń wodnych, które poruszają jednostki. To efekt wielu lat, które marka poświęciła na omawianie i debatowanie nad tematem wody, rytuałów i kultury w łazience, w ramach projektów Dornbracht Culture Projects.
„Culture Projects postawiły przed nami nowe pytania dotyczące łazienki”, mówi Partner Zarządzający Andreas Dornbracht. „Nasze zaangażowanie w rytuały prowadzi nas ku pytaniu, w jaki sposób zastosowania wody mogą przyczynić się do zapewnienia dobrego samopoczucia. Podążając za tym nurtem, w ostatnich latach opracowaliśmy wiele aplikacji, które dostarczają użytkownikom dodatkowych wartości, na które zapotrzebowania nie można było przewidzieć 25 lat temu ”.
Podczas Fuorisalone dwa już wcześniej prezentowane Culture Projects zostaną ponownie zinterpretowane i ożywione. Dzięki wirtualnej rzeczywistości nowe życie otrzyma „Noises for Ritual Architecture” (2008). Podobnie jak instalacja obecna w Mediolanie, pejzaże dźwiękowe zainicjowane przez Mike’a Meiré i skomponowane przez Carlo Petersa w tamtym czasie odzwierciedlały związek między przestrzenią, materialnością i ruchem.
Drugim reaktywowanym w Mediolanie projektem jest „E-R-S Energetic Recovery System” pochodzący z 2002 roku. Oryginalna instalacja – „rurociąg” symbolizujący oczyszczanie świadomości – jest tutaj powielana jako rzeczywistość rozszerzona: odwołuje się zarówno do zasady oczyszczania jako procesu i rytuału, jak i do potencjału wody, która potrafi zmienić świadomość.
Nowy format „Lab” prezentuje podobne podejście, do tego, które wyrażał Dornbracht Culture Projects – „jedyną różnicą jest to, że pytania, które dziś zadajemy, są znacznie bardziej złożone”, mówi Andreas Dornbracht.
Ponieważ cykle rozwojowe stają się coraz krótsze, badania rynku w tej formie mogą funkcjonować i generować wyniki wystarczająco szybko, jeśli pracujemy nad tematami iteracyjnie i poruszamy się między dyscyplinami.
Andreas Dornbracht wyjaśnia, jak zmienia się odbiór łazienki, gdy możliwe jest w niej doświadczanie czegoś, co praktycznie zastępuje, a przynajmniej zwiększa doznania fizyczne. „Przyjrzyjmy się pragmatycznemu poglądowi: obecnie używamy wody nie tylko do oczyszczania, ale także do zapewniania sobie dobrego samopoczucia, więc całkiem możliwe jest, że wirtualne doświadczenia mogą pomóc nam w przyszłości znacząco zwiększyć i wzmocnić wpływ wody, a także zachęcić do znacznie efektywniejszego jej zużycia.”
Dornbracht Research Lab: Is Memory Data?
Spazio Brera, Via Fiori Chiari 28 / Via Pontaccio 19
9–12 kwietnia 2019, 10:00–21:00
13–14 kwietnia 2019, 10:00–19:00
@dornbracht_official
#dornbrachtresearchlab
Joanna Bartnik
JBcomm
tel. +48 22 409 429 8
e-mail: joanna.bartnik@jbcomm.pl